شاید به جزأت بتوان گفت که در هیچ زمانی انجام فرآیند پژوهش به اندازه امروز آسان نبوده است. ابزارهای فناوری اطلاعات چنان فضای پژوهش را متحول نموده اند که تحقیق بدون استفاده از ابزارهای متنوع موجود امری محال به نظر می رسد. در این مطلب سعی خواهیم نمود که شما را با مهمترین ابزارهای موجود در این حوزه آشنا نماییم.

نرم افزار Word

نرم افزار word، هر چند در ظاهر با داشتن حداقل اطلاعات در ارتباط با فضای windows، قابل استفاده است اما این نرم افزار دارای قابلیت های بسیار زیادی است. اکیدا توصیه می کنیم استفادۀ حرفه ای از این نرم افزار و ابزارها و چگونگی تنظیمات آن را بیاموزید. ندانستن برخی از نکات آن منجر به صرف زمان، هزینه، افت کیفیت و در نهایت خستگی شما خواهد شد. برای مثال دیده شده که گاهی دانشجویان زمان بسیار زیادی را تنها برای ایجاد انواع فهرست ها، صرف می نمایند، در صورتی که این نرم افزار توانایی بالایی در ایجاد انواع فهرست ها را دارد.

نرم افزار EndNote

نرم افزار  EndNote یکی از بهترین و جامع ترین نرم افزارهای مدیریت اطلاعات و استناد در روند پژوهش است که شرکت Thomson Scientificجهت سهولت کار پژوهشگران، به کاربران خود عرضه کرده است. با توجه به اینکه امروزه مدیریت اطلاعات علمی برای پژوهشگران حوزه های مختلف یک دغدغه شده است،EndNote  کمک بسیار موثر و چشمگیری به پژوهشگران و نویسندگان مقالات علمی در زمینه مدیریت مستندات، نوشتن مقالات علمی، نشر مقاله بر اساس استانداردهای مختلف ناشرین بین المللی می نماید. این نرم افزار می تواند با ارائه بیش از ۲۳۰۰ استاندارد نشر مقاله و انواع فرمتهای پذیرفته شده بین المللی استناد نویسی، کمک شایانی هم به پژوهشگران و هم به اعضای هیات تحریریه مجلات علمی برای پذیرش مقالات کند.

مطالب مشابه  کتاب «ساخت ابزارهای پژوهش با گوگل» Building Research Tools with Google For Dummies

از جمله قابلیت های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی به شکل کتابخانه مجازی
  • برقراری ارتباط با بانک ها و پایگاه های اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات در آنها
  • انتقال و ذخیره اطلاعات مقالات بازیابی شده از بانک ها و پایگاه های اطلاعاتی در کتابخانه مجازی
  • تهیه فهرست منابع و مآخذ برای پایان نامه، مقاله و … بر اساس ۲۳۰۰ نوع استاندارد کتابنامه نویسی
  • به روز رسانی کتابخانه دیجیتال از طریق ارتباط با بانک ها و پایگاه های اطلاعاتی
  • ذخیره و سازماندهی جداول، تصاویر و نمودارها در کتابخانه مجازی.

نرم افزار Zotero

این نرم افزار با توجه به قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در مقایسه  با سایر نرم افزارهای موجود در زمینه مدیریت منابع علمی، می تواند گزینه بسیار مناسب تری باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های برنامه ی کاربردی «زوترو» توجه خاص سازندگان این برنامه به نیازهای کاربران برای انجام پژوهش های علمی است. هم اکنون زوترو به صورت رقیبی قدرتمند برای نرم افزارهای مدیریت منابع علمی و از جمله EndNote ظاهر شده و در مدت کوتاهی توانسته است بسیاری از استادان، پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را به خود جلب کند.  زوترو بسیاری از قوانین دست  و پاگیر رایج در عرضه ی نرم افزار را در عمل کنار گذاشته از این طریق توانسته است در عرصه های جدیدی گام بگذارد که برای دیگر فعالان این حوزه دشوار است.

Visits: 956