در زمینه دسترسی به منابع علمی همواره سوالات متعددی برای محققان وجود دارد که از جمله آن ها بانک های اطلاعاتی ارائه دهنده خدمات مرتبط با منابع علمی می باشد. در این مطلب سعی خواهیم کرد که دایرکتوری مناسبی از مهمترین بانک های اطلاعاتی فراهم نماییم.

Springer

این سایت دارای پایگاه داده ای است که امکان دسترسی به مقالات و کتاب ها و منابع آنلاین با کیفیت بالا را در زمینه های مختلف برای محققان و دانشمندان فراهم می کند. در این سایت امکان جستجو بر اساس کلیدواژه ها و موارد دیگر وجود دارد.

Science Direct

این مجموعه توسط Elsevier Science به منظور دسترسی پژوهشگران به اصل مقالات علمی مورد نیاز از ساده ترین و سریع ترین روش ممکن از جامع ترین بانک های اطلاعاتی علمی، فنی، مهندسی و پزشکی ارائه شده است . این پایگاه بیش از ۱۲ میلیون محتوا از ۳۵۰۰ مجله و ۳۴ هزار کتاب را شامل می شود. این مجموعه بزرگترین مجموعه مجلات الکترونیکی دنیاست و مجلات آن در درجه بندی معتبر علمی بالاترین رتبه را به خود اختصاص می دهد. پوشش موضوعی در برگیرنده تمامی رشته های علوم شامل، علوم زیستی، شیمی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، فنی و مهندسی، علم مواد، فیزیک، ریاضیات، علوم کامپیوتر، زمین شناسی، پزشکی، داروسازی و سم شناسی، عصب شناسی، آسیب شناسی، بیولوژی و پزشکی، اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی را می شود.

Emerald

این سایت از قوی ترین سایت های جستجوی مقالات، نشریات و کتب الکترونیکی و .. است که امکان جستجوی سریع و پیشرفته با داشتن اطلاعات بیشتر را فراهم می کند. همچنین می توان در حوزه های یاد گیری و تدریس اطلاعات مورد نظر را جستجو کرد.

Oxford journals

این سایت، سایت مطبوعاتی دانشگاه oxford است و امکان دسترسی به مقاله های آن را در اختیار کاربران می گذارد. این سایت دسترسی به مقاله ها بر اساس حروف الفبا، موضوع و … را میسر می سازد. همچنین در این سایت امکان دسترسی به مقاله های رایگان وجود دارد.

مطالب مشابه  بهترین روش مقاله نویسی: سیستم های ارزیابی آثار علمی (بخش سوم)

ACM digital library

این سایت یک کتابخانه ی دیجیتال است و امکان دسترسی به مقالات، مجلات، روزنامه ها و … را در زمینه های مختلف علمی با جستجوی ساده و پیشرفته فراهم می سازد.

e-journals

پایگاهی برای معرفی نشریات الکترونیک و پایگاه های اطلاعاتی نشریات و مقالات رایگان در حوزه های موضوعی مختلف علوم.

ELSEVIER

عملیات و فعالیت این وب سایت در دسته های دانش و تکنولوژی و علم سلامتی و تندرستی سازماندهی می شود. خدمات و محصولات این وب سایت شامل مجله های الکترونیکی، کتاب های مرجع، مراجع کاری (روش کار)، علوم اجتماعی و… می باشد.

SCOPUS

بزرگترین پایگاه داده ای از ادبیات تحقیقاتی استنادی می باشد.این وب سایت برای یافتن نیازهای اطلاعاتی محققان طراحی شده است. که یکی از پرسرعت ترین ابزارها برای دستیابی به اطلاعات مرتبط می باشد و موجب کاهش زمان در یافتن اطلاعات و صرف زمان بیشتر بر روی تحقیقات می شود.

IEEE

این سایت هم امکان جستجوی مقالات در نشریات مختلف را فراهم می کند و در حوزه علوم مهندسی بسیار مفید است.

ProQuest

این سایت امکان جستجو را با دو حالت محدودیتfultext  و Scholarly journals در چند پایگاه داده مثلا صنعتی و پزشکی و یا کل و… را مشخص می کند. پایگاه داده این موتور برای جستجوهای آکادمیک پایگاه خوبی است. همچنین امکان جستجوی پیشرفته تر و نیز بر اساس موضوع و یا انتشارات خاص نیز مهیاست.

 Theiet

این سایت دسترسی به نشریات حوزه مهندسی را فراهم می کند.

 Questia

این سایت در واقع بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در جهان با دارابودن متن کامل کتب و مقالات مجلات و نشریات بطور رایگان است.

مطالب مشابه  بهترین روش مقاله نویسی: شاخص های ارزیابی آثار علمی (بخش چهارم)

Taylor & Francis Online

این سایت دربرگیرنده تمام ژورنال های Taylor و Francis و بیش از ۱۰۰۰۰ e-book از Francis و Taylor و … می باشد.

Google scholar

Google Scholar یکی از توانمندترین و قدرتمندترین موتورهای جستجو بوده که امکان جستجوی مقالات و کتب مختلف و همچنین جستجوی استنادی در بین انواع گزارشات علمی را فراهم نموده است.

آشنایی با گوگل پژوهشگر(Scholar Google) و ترفندهای پیشرفته جستجو در آن

EBSCO

EBSCO در سال ۱۹۴۴ توسط Elton B. Stephans تأسیس شد و بالغ بر ۶۰ سال است که خدمات کتابخانه ای ارائه نموده است. انتشارات EBSCO یکی از جامعترین مجموعه های مشتمل بر ژورنال های تمام متن، مجلات و سایر منابع می باشد که به ده ها هزار کتابخانه در سرتاسر دنیا، محصولات و سرویس های بانک های اطلاعاتی با کیفیت بالا را ارائه می نماید. دسترسی به تعداد دقیق صفحات نشریات تمام متن به وسیله بانک های اطلاعات موجود در EBSCOhost با کیفیت بالا امکان پذیر می باشد. به طوریکه محصولاتی برجسته نظیر Academic Search Priemer و Business Source گواه این مطلب می باشند. موضوعات تحت پوشش عبارتند از ارتباطات، اقتصاد، بازرگانی، بازاریابی، داروسازی، علوم پزشکی و…

scirus

این سایت یکی از ابزارهای جامع تحقیقاتی است که نه تنها امکان جستجو در مقاله ها بلکه امکان جستجو در homepage ها، نرم افزارهای آموزشی، وب سایت ها و … را برای محققان فراهم می کند. این سایت امکان جستجوی پیشرفته از طریق عنوان مطلب، مقاله، نام پدید آورنده ی اثر، کلید واژه ها و … را دارد. متاسفانه چند سالی است که فعالیت این سایت متوقف شده است.

Visits: 109